Як планують контролювати доходи фізичних осіб-підприємців, які застосовують спрощену систему оподаткування і мають право не застосовувати касові апарати
Шановні учасники ювелірного ринку України!
Відповідно до Закону України від 01.07.2015 р. №569-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо застосування реєстраторів розрахункових операцій» Кабінету Міністрів України доручено до 1 вересня 2015 року затвердити Порядок здійснення органами доходів і зборів контролю за досягненням платниками єдиного податку другої і третьої груп (фізичними особами - підприємцями) обсягу доходу відповідно до пункту 296.10 статті 296 Податкового кодексу України (1 000 000 грн.), які мають право не застосовувати касові апарати.
Державна фіскальна служба України 1 вересня 2015 р. оприлюднила для обговорення проект відповідної постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку здійснення органами доходів і зборів контролю за досягненням платниками єдиного податку другої і третьої груп (фізичними особами – підприємцями) обсягу доходу відповідно до пункту 296.10 статті 296 Податкового кодексу України».
Згідно з проектом постанови, при здійсненні контролю за досягненням обсягу доходу збиратиметься та буде використовуватися в сукупності така інформація:
- що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, інших документах, у тому числі звітних, пов’язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів;
- про фінансово-господарські операції платників податків;
- про експортні та імпортні операції платників податків;
- про наявність та рух коштів на рахунках платника податків, отримана від банків, інших фінансових установ;
- від органів влади інших держав, міжнародних організацій або нерезидентів;
- з даних обліку, який ведеться відповідно до статті 296 Кодексу;
- за результатами перевірок та зустрічних звірок інших платників відповідно до вимог Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи доходів і зборів, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин;
- інша, оприлюднена як така, що підлягає оприлюдненню відповідно до законодавства та/або добровільно чи за запитом надана органу доходів і зборів в установленому законом порядку;
- інша, що міститься в матеріалах, отриманих у порядку та спосіб, передбачені Кодексу або іншими законами, контроль за дотриманням яких покладений на органи доходів і зборів.
При цьому, неподання платником податків податкової інформації на вимогу (за запитом) органу доходів і зборів надає право провести у такого платника податків перевірку відповідно до вимог Податкового кодексу.
Союз ювелірів України зауважує, що:
- по-перше, порядок здійснення контролю за досягненням обсягу доходу має бути затверджений насамперед у Податковому кодексі України, і лише після цього постановою Кабінету Міністрів України;
- по-друге, розмитість і нечіткість процедур контролю та невизначеність результатів контрольних заходів, запропонована розробниками проекту постанови, може призвести до посилення адміністративного тиску на фізичних осіб-підприємців, які є платниками єдиного податку другої та третьої групи, шляхом зростання кількості направлених запитів про надання податкової інформації, зустрічних звірок та податкових перевірок тощо;
- по-третє, як результат, будуть спроби нав`язати застосування касових апаратів значній кількості фізичних осіб-підприємців, які є учасниками ювелірного ринку, в «добровільно-примусовому» порядку.
Зауваження до проекту постанови та відповідні пропозиції Союз ювелірів України готує подати до Міністерства фінансів України та Державної фіскальної служби України у встановлений законодавством строк.
Фізичним особам-підприємцям – учасникам ювелірного ринку, які є платниками єдиного податку другої та третьої групи, рекомендуємо до прийняття та набрання чинності зазначеного проекту постанови Кабінету Міністрів України переглянути господарські договори (угоди, контракти) з постачальниками товарів щодо дотримання їхніх істотних умов. Це важливо.