ГоловнаВибранеНаписати листа
 
  ГОЛОВНІ НОВИНИ  
головна новини

15 червня 2016
Союз ювелірів України провів в «Укрінформі» прес-конференцію (реліз, фото, відео)

13 червня 2016 р. в «Укрінформі» відбулася прес-конференція Союзу ювелірів України на тему: «Врегулювання проблеми видобутку бурштину в Україні: позиція ювелірної галузі». У ній взяли участь президент Союзу ювелірів України, член робочої групи Верховної Ради з напрацювання пропозицій щодо врегулювання видобутку бурштину Дмитро Видолоб та експерт Союзу ювелірів України Оксана Грабовська.

Повне відео прес-конференції

Основні меседжі спікерів:

1. Легалізувати видобуток бурштину необхідно. Але так, щоби створити умови для самозайнятих приватних старателів, а не заганяти їх за «колгоспними» принципами до старательских артілей, де вони не матимуть жодних прав.

Україна займає друге місце за покладами бурштину у світі. Проте, при легальних обсягах видобутку бурштину на рівні 2,5-3,5 тон на рік обсяги незаконного видобутку становлять 90% від загального обсягу, який можна оцінити приблизно у 300 тон на рік. Десятки тисяч самозайнятих старателів – «копачів», які не мають іншого способу заробітку у депресивних районах півночі Рівненської, Волинської, Житомирської та Київської областей, у тому числі Чорнобильської зони відчуження, залучені до незаконного видобутку «сонячного каменю». Абсолютна більшість видобутого бурштину йде на експорт, переважно через територію Польщі. Основним споживачем українського бурштину є Китай, де бурштин широко використовується не тільки в ювелірному виробництві, а переважно у фармацевтиці та хімічній промисловості.

Актуальними законопроектами, які розглядаються парламентською робочою групою з напрацювання пропозицій щодо врегулювання видобутку бурштину, є:


- проект Закону України «Про видобування та реалізацію бурштину» (реєстр. №1351-1 від 26.12.2014 р.), прийнятий у першому читанні 23.04.2015 р. - http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=53194;


- проект Закону України «Про старательську діяльність» (реєстр. №3035 від 04.09.2015 р.) - http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=56377;


- проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо посилення відповідальності за незаконне видобування та введення в обіг бурштину та виробів з його використанням)» (реєстр. №4462 від 18.04.2016 р.) - http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=58777;


- проект Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо запобігання незаконному видобуванню та введенню в обіг бурштину та виробів з його використанням)» (реєстр. №4466 від 18.04.2016 р.) - http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=58785.

Державні органи розписалися у своїй неспроможності подолати незаконний видобуток бурштину, тому єдиним шляхом врегулювання його видобутку є легалізація діяльності десятків тисяч приватних старателів та створення правового механізму для реалізації підприємницької ініціативи громадян у сфері видобутку бурштину.

Проте, розробниками законопроекту №1351-1 «Про видобування та реалізацію бурштину», приватним старателям відводиться другорядне місце. Натомість преференції отримають ті суб`єкти господарювання, які залучають приватних старателів. Головна преференція таких суб`єктів - насамперед, старательських артілей – право отримувати у надрокористування земельні ділянки без аукціону. Питання: а чому приватні старателі, які зараз використовують ці ділянки видобутку бурштину, не повинні мати переваг для себе? Очевидно, діє «колгоспний принцип» - всіх об`єднати, загнати до артілей, не даючи при цьому нікому реалізувати своє право приватної ініціативи.

2. Під виглядом посилення відповідальності за незаконний видобуток бурштину лобістами з правоохоронних органів просуваються норми, що призведуть до посилення адміністративного тиску поліції на іншу галузь - ювелірну.

Зокрема, у законопроекті №4462 "бурштинового" пакету пропонується запровадити адміністративну відповідальність у вигляді значних штрафів і конфіскації за транспортування, експонування, пропонування до реалізації не тільки бурштину або виробів з його використанням, а всіх без винятку ювелірних виробів з дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, на які відсутні супровідні документи, що підтверджують їх походження. Відповідні владні повноваження пропонується закріпити за Національною поліцією.

Ювеліри не причетні до незаконного видобутку бурштину, це – зовсім інша галузь. Більшість учасників ювелірного ринку України є фізичними особами-підприємцями, 97,5% з них є платниками єдиного податку, які не зобов`язані вести облік товарних запасів і мати первинні прибуткові документи на товари.

Очевидно, після нетривалого періоду дерегуляції господарської діяльності маятник хитнувся у зворотній бік – до посилення адміністративного тиску на легальний бізнес.

3. 10%-й збір на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з ювелірних виробів, який сплачується авансом при поданні виготовлювачами ювелірних виробів на клеймування державним пробірним клеймом призвів до скорочення кількості товаровиробників майже на 20%. Хто не має достатніх обігових коштів для сплати збору авансом, до завершення виробничого процесу, виведення продукції на ринок, її реалізації та отримання доходу, змушений іти з ринку.

Запровадження аналогічного оподаткування бурштину, що пропонується в законопроектах №4462 та №4466, призведе до його неконкурентоздатності на світовому ринку.

Поширення обов`язку зі сплати 10%-го збору з вартості всіх ювелірних виробів з дорогоцінних металів та дорогоцінного каміння на сферу оптової та роздрібної торгівлі, запропоноване в цих законопроектах, призведе до знищення ювелірної галузі в цілому. Адже оподаткування на кожній стадії руху товару за формулою 10% вартості основного дорогметалу в сплаві + 10% вартості виробу при оптовій торгівлі + 10% вартості виробу при роздрібній торгівлі не може витримати жодна галузь, тим більше, що ювелірні вироби не є предметами першої необхідності.

4. Мінфін «зливає» державні інтереси щодо бурштину, відмовляючись від виконання функцій, встановлених чинним законодавством. Державний бюджет недоотримає значні кошти.

Відповідно до чинного законодавства видобутий з надр бурштин при продажу має у першочерговому порядку пропонуватися Державному фонду дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, у даному випадку – Держсховищу Мінфіну, яке, у свою чергу, має право проводити відкриті аукціони з його продажу. Експертизу та атестацію видобутого бурштину має проводити Державний гемологічний центр Мінфіну – єдина визначена законом інституція, уповноважена проводити незалежну експертизу дорогоцінного каміння.

Проте, представники Мінфіну під час засідання парламентської робочої групи відмовилися від виконання покладених на міністерство функцій та повноважень.

У результаті не Державний фонд дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, а незалежні бурштинові біржі, як це передбачено у законопроекті №1351-1, будуть монополістами зі скуповування видобутого бурштину. Державний бюджет України від цього втрачатиме мільйони гривень щороку.

Державний гемологічний центр Мінфіну не буде залучений до оцінки видобутого бурштину, а його гемологічна експертиза взагалі не передбачена в законопроекті. Оцінка видобутого бурштину провадитиметься невідомими гемологами. При цьому в законопроекті відсутня можливість оскарження її висновків та результатів в уповноваженому органі. Це створює значні ризики насамперед для старателів внаслідок можливого недоотримання ними коштів за видобуте.

5. Принципово: бурштин у новому законі має зберегти за собою статус дорогоцінного каміння органогенного утворення.

Розробники законопроекту №1351-1 «Про видобування та реалізацію бурштину», прийнятого у першому читанні, пропонують визначити бурштин (бурштин-сирець), як корисну копалину, викопну смолу із вмістом сукцинатної кислоти 3-9 відсотків, придатну для використання в ювелірній, хімічній, фармацевтичній та інших галузях промисловості. Проте, у цьому визначенні не відображається суспільна цінність бурштину, як дорогоцінного каміння.

Це те ж саме, що визначати алмаз (в обробленому стані – діамант) не як дорогоцінне каміння першого порядку, а як кубічну алотропну форму вуглецю – фізико-хімічні властивості описані в загальних рисах, але суспільна цінність мінералу при цьому не враховується. Це неправильно.

Союз ювелірів України наполягатиме, щоби в новому законі бурштин визначався насамперед, як дорогоцінне каміння органогенного утворення – так, як це передбачено у Законі України від 18.11.1997 р. №637/97-ВР «Про державне регулювання видобутку, виробництва і використання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та контроль за операціями з ними».

6. «Помповий» метод видобування бурштину має опинитися під законодавчою забороною.

На жаль, у жодному з законопроектів «бурштинового» пакету прямо не передбачена заборона на використання методу розмиву бурштиноносного шару землі з застосуванням мотопомп, що призводить зараз до нищівних наслідків для екосистеми українського Полісся. Союз ювелірів України наполягатиме на тому, щоби такий спосіб видобутку бурштину був заборонений законом.

7. Краще ретельніше попрацювати над «бурштиновими» законопроектами до осені, ніж приймати їх у пакеті авральним методом до парламентських канікул. За цей час є можливість доопрацювати їх та виправити помилки і неузгодженості.

#бурштин




    

Перерахувати кошти до Союзу ювелірів України






Професійна фотозйомка ювелірних виробів

  Опитування  


  Події в Україні та світі  


  АРХIВ НОВИН  

2017

лютий березень квітень жовтень
2016

січень лютий березень квітень травень червень липень серпень вересень
2015

січень лютий березень квітень травень червень липень серпень вересень жовтень листопад грудень
2014

січень березень квітень травень червень липень серпень вересень жовтень листопад грудень
2013

січень лютий березень квітень травень червень липень серпень вересень жовтень листопад грудень
2012

січень лютий березень квітень травень червень липень серпень вересень жовтень листопад грудень
2011

січень березень квітень травень серпень вересень жовтень листопад грудень
2010

січень лютий березень травень червень липень вересень жовтень листопад грудень
2009

січень лютий березень квітень травень червень липень серпень вересень листопад грудень
2008

січень квітень травень липень серпень жовтень листопад грудень
Новини Союзу Ювелірів України у форматі RSS Українською мовою Новости Союза Ювелиров Украины в формате RSS на русском языке


© 2008-2012 www.juvelir.org.ua
created by ZAP