ГоловнаВибранеНаписати листа
 
  ГОЛОВНІ НОВИНИ  
головна новини

01 березня 2012
Лист Союзу ювелірів України до Державної податкової служби України щодо можливості бути платниками єдиного податку виробників та торговців ювелірними виробами


Вих. №37
«29» лютого 2012 р.
на вих. №1530/6/23-50.0214 від 24.01.2012 р.,
на вих. №2488/6/23-50.0214 від 10.02.2012 р.


Голові Державної податкової служби України
Клименку О.В.
----------------------------------------------------------
пл. Львівська, 8, м. Київ, МСП, 04655

Копія: Прем`єр-міністру України
М.Я. Азарову


Про можливість бути платниками єдиного податку
виробників та торговців ювелірними виробами

Шановний Олександре Вікторовичу !

У листах Державної податкової служби України неодноразово зазначалося, що суб`єкти господарювання, які здійснюють виробництво та реалізацію ювелірних виробів, не можуть бути платниками єдиного податку. При цьому вказувалося, що фізичні особи-підприємці першої, другої та третьої груп, які надають побутові послуги населенню з виготовлення ювелірних виробів за індивідуальним замовленням, мають право застосовувати спрощену систему оподаткування.

Відмовляючи виробникам і торговцям ювелірними виробами у праві бути платниками єдиного податку, ДПС України спирається на поняття «дорогоцінні метали», «дорогоцінне каміння», визначені у ст.1 Закону України від 18.11.1997 р. №637/97-ВР «Про державне регулювання видобутку, виробництва і використання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та контроль за операціями з ними». Таким чином, ДПС України вважає, що обмеження на застосування спрощеної системи оподаткування можуть бути встановлені відповідно до виду продукції.

Проте, відповідно до п.п. 291.5.1 п. 291.5 ст. 291 Податкового Кодексу України (далі – ПКУ) не можуть бути платниками єдиного податку суб`єкти господарювання, які здійснюють видобуток, виробництво, реалізацію дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, у тому числі дорогоцінного каміння органогенного утворення.

А отже, не вид продукції, а обраний суб`єктом господарювання вид господарської діяльності визначає право бути платником єдиного податку.

Поняття видобутку, виробництва, реалізації дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння не визначені в ПКУ. Терміни, що застосовуються у ПКУ та не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами України, відповідно до ст. 5 ПКУ.

У ст. 1 Закону України від 18.11.1997 р. №637/97-ВР, на який у листах посилається ДПС України, визначено, що:

  • - видобуток дорогоцінних металів - вилучення дорогоцінних металів з надр і відходів гірничо-збагачувального або металургійного виробництва (хвости збагачення, відвали, шлаки, шлами, недогарки) усіма можливими способами;
  • - видобуток дорогоцінного каміння та напівдорогоцінного каміння - вилучення дорогоцінного каміння та напівдорогоцінного каміння з гірських порід усіма можливими способами;
  • - виробництво дорогоцінних металів - вилучення дорогоцінних металів із комплексних руд, концентратів та інших напівпродуктів, відходів і брухту, що містять ці метали, та афінаж дорогоцінних металів.

Відповідно до п. 4, 27 ст. 9 Закону України від 01.06.2000 р. №1775-ІІІ «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» підлягають ліцензуванню:

  • - видобуток дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення, напівдорогоцінного каміння;
  • - збирання, первинна обробка відходів і брухту дорогоцінних металів та дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення, напівдорогоцінного каміння, які є складовими поняття виробництва дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння.

Відповідно до ст. 1 Закону України від 01.06.2000 р. №1775-ІІІ визначені поняття, які застосовуються у цьому законі:

  • - виробництво (виготовлення) - діяльність, пов'язана з випуском продукції, яка включає всі стадії технологічного процесу, а також реалізацію продукції власного виробництва;
  • - торгівля - будь-які операції, що здійснюються за договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу прав власності на товари.

А отже, поняття «видобуток, виробництво, реалізація дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння» визначені у законах України від 18.11.1997 р. №637/97-ВР і від 01.06.2000 р. №1775-ІІІ.

Відповідно до Закону України від 19.10.2010 р. №2608-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обмеження державного регулювання господарської діяльності» (введений у дію з 16.11.2010 р.) виключено з переліку видів діяльності, що підлягають ліцензуванню виготовлення виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення, напівдорогоцінного каміння; торгівлю виробами з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення, напівдорогоцінного каміння».

Таким чином, діяльність з виробництва ювелірних виробів, торгівлі ювелірними виробами не входить до визначених законами України понять видобутку, виробництва, реалізації дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, у тому числі дорогоцінного каміння органогенного утворення, щодо яких встановлені обмеження на застосування спрощеної системи оподаткування.

Визначення виробів з дорогоцінного металу, наведене в Інструкції про здійснення державного експертно-пробірного контролю за якістю ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, затвердженої наказом Мінфіну України від 20.10.1999 р. №244, не має підстав для використання при застосуванні норм ПКУ, оскільки наказ Мінфіну не має статусу і сили закону. Крім того, зазначена Інструкція не може застосовуватися для визначення права суб`єктів господарювання бути платниками єдиного податку, оскільки за змістом стосується лише питань здійснення державного експертно-пробірного контролю за якістю ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів дорогоцінних металів, матеріалів, що містять дорогоцінні метали відповідності їх державним стандартам, а також відповідності вставок з дорогоцінного каміння (природного та штучного), дорогоцінного каміння органогенного утворення, напівдорогоцінного каміння (природного та штучного) найменуванню, ваговим та технічним характеристикам зазначеним на етикетці (бирці) виробу. Аналогічна позиція наводиться в листі Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики від 27.01.2012 р. №04-39/10-83 до ДПС України.

З метою уникнення суперечностей при визначенні права бути платником єдиного податку, у заяві про застосування спрощеної системи оподаткування та свідоцтві платника єдиного податку вказується вид господарської діяльності згідно з КВЕД ДК 009:2005, відповідно до п. 298.3 ст. 298, п. 299.11 ст. 299 ПКУ.

Згідно з Класифікацією видів економічної діяльності ДК 009:2005, діяльність з виробництва дорогоцінних металів належить до підкласу 27.41.0 «Виробництво дорогоцінних металів», який включає виробництво та афінаж необроблених дорогоцінних металів: золота, срібла, платини тощо; виробництво сплавів з дорогоцінних металів; виробництво напівфабрикатів з дорогоцінних металів; нанесення покриття з срібла на недорогоцінні метали; нанесення покриття з золота на недорогоцінні метали та срібло; нанесення покриття з платини або металів платинової групи на золото, срібло та недорогоцінні метали.

Цей підклас не включає:

  • - виробництво годинникових корпусів з дорогоцінних металів (підклас 33.50.0);
  • - виробництво ювелірних виробів з дорогоцінних металів (клас 36.22.0).

Діяльність у сфері торгівлі дорогоцінними металами та дорогоцінним камінням визначена у КВЕД ДК 009:2005:

  • - підклас 51.52.4 «Оптова торгівля золотом та іншими дорогоцінними металами»;
  • - підклас 51.56.0 «Оптова торгівля іншими проміжними продуктами», який включає оптову торгівлю коштовним камінням.

Аналогічна за змістом позиція викладена у листі Міністерства фінансів України від 19.01.2012 р. №31-08160-10-18/1122 «Щодо обрання спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності» до ДПС України.

Діяльність у сфері виробництва та торгівлі ювелірними виробами та годинниками відноситься до інших підкласів згідно з КВЕД ДК 009:2005, а саме:

  • - підклас 36.22.0 «Виробництво ювелірних виробів»;
  • - підклас 33.50.0 «Виробництво годинників»;
  • - підклас 52.48.2 «Роздрібна торгівля годинниками та ювелірними виробами»;
  • - підклас 52.12.0 «Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах без переваги продовольчого асортименту»;
  • - підклас 51.47.9 «Оптова торгівля іншими непродовольчими товарами споживчого призначення, н. в. і. г.».

А отже, обмеження на застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності поширюється тільки на суб`єктів господарювання, які здійснюють операції дорогоцінними металами та дорогоцінним камінням як сировиною, а не з готовою продукцією споживчого призначення, а саме:

  • - видобуток (підкласи 13.20.0, 14.50.0 згідно з КВЕД ДК 009:2005);
  • - виробництво (підклас 27.41.0 згідно з КВЕД ДК 009:2005);
  • - торгівля дорогоцінними металами і дорогоцінним камінням, у тому числі органогенного утворення (підкласи 51.52.4, 51.56.0 згідно з КВЕД ДК 009:2005).

Аналогічна за змістом позиція викладена у листі Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики від 27.01.2012 року №04-39/10-83 до ДПС України. Відповідно до зазначеного листа юридичні та фізичні особи-підприємці при здійсненні ними виробництва годинникових корпусів з дорогоцінних металів, виробництва ювелірних виробів з дорогоцінних металів, а також оптової та роздрібної торгівлі ювелірними виробами мають право обрати спрощену систему оподаткування, обліку та звітності та зареєструватися платником єдиного податку відповідно до норм ПКУ.

А отже, виробники та торговці ювелірними виробами мають право обирати і застосовувати спрощену систему оподаткування та відповідно до поданих ними заяв бути платниками єдиного податку першої, другої, третьої та четвертої груп.

На жаль, реальна ситуація навколо застосування виробниками і торговцями ювелірними виробами спрощеної системи оподаткування викликає здебільшого тривогу та занепокоєння.

За отриманою інформацією, лише 9% суб`єктів малого підприємництва – учасників ювелірного ринку отримали свідоцтва платників єдиного податку, в основному шляхом подовження терміну дії виданих у 2011 році свідоцтв про сплату єдиного податку.

Територіальні органи ДПС по всій України видають письмові відмови у видачі свідоцтва платника єдиного податку учасникам ювелірного ринку.

У ряді випадків такі відмови отримують навіть фізичні особи-підприємці, які обрали вид діяльності за КВЕД ДК 009:2005 36.22.0 «Виробництво ювелірних виробів», як побутову послугу, яка надається населенню.

Також отримано інформацію про 42 випадки порушення територіальними органами ДПС вимог ст. 299 ПКУ щодо 10-денного строку видачі свідоцтва платника єдиного податку або надання письмової вмотивованої відмови у видачі свідоцтва.

Всупереч оголошеному Вами мораторію на проведення податкових перевірок підрозділи податкової міліції проводять перевірки платників єдиного податку – учасників ювелірного ринку в АР Крим, Одеській і Херсонській областях.

У м. Ялті та м. Старий Крим зафіксовані випадки вилучення податковою міліцією в суб`єктів господарювання ювелірних виробів, що знаходилися в продажу, на підставі того, що нібито такі суб`єкти господарювання не можуть бути платниками єдиного податку і працюють на підставі недійсного свідоцтва про сплату єдиного податку. Складені протоколи про адміністративні правопорушення за ст. 164 КУпАП. Хоча відповідно до п. 5 Заключних та перехідних положень Закону України від 04.11.2011 р. №4014-VI «Про внесення змін до Податкового Кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності» видані у 2011 році свідоцтва про сплату єдиного податку є дійсними до отримання свідоцтв платника, передбаченого цим Законом, але не пізніше ніж до 1 червня 2012 року.

У Львівській, Рівненській, Тернопільській областях службові особи територіальних органів ДПС проводять роз`яснювальні обходи ювелірних крамниць і майстерень. Під час співбесід роз`яснюється, що нібито не можуть бути платниками єдиного податку виробники та торговці ювелірними виробами.

Підприємцям вказується на необхідність до 1 березня 2012 року перейти на загальну систему оподаткування, зареєструвати та застосовувати при розрахунках за продукцію, що реалізується, реєстратори розрахункових операцій, вести облік товарних запасів тощо. Від службових осіб територіальних органів ДПС лунають погрози у разі невиконання зазначених вимог розпочати перевірки учасників ювелірного ринку, за результатами яких донараховувати за січень і лютий 2012 року податки і збори, передбачені для платників на загальній системі оподаткування, а також застосовувати штрафні (фінансові) санкції.

Проте, стає очевидним, що суб`єкти господарювання – учасники ювелірного ринку не будуть добровільно переходити зі спрощеної на загальну систему оподаткування. Вони не сприймають як законні факти відмов органів ДПС у видачі свідоцтва платника єдиного податку та оскаржують такі відмови.

За інформацією, отриманою Союзом ювелірів України, окружними адміністративними судами України лише за короткий період 16-28.02.2012 р. прийнято до розгляду 134 адміністративних позовів про визнання протиправними рішень органів ДПС у видачі свідоцтва платника єдиного податку. Судами забезпечено 6 адміністративних позовів шляхом призупинення таких рішень про відмову.

Перші 3 судових рішення були прийняті окружними адміністративними судами 27-29.02.2012 р. Зазначені судові рішення винесені на користь платників єдиного податку – учасників ювелірного ринку; відповідно до цих рішень на органи ДПС покладені зобов`язанні видати свідоцтва платника єдиного податку.

Органами прокуратури прийнято 26 заяв від учасників ювелірного ринку про факти порушення законів при розгляді органами ДПС заяв про застосування спрощеної системи оподаткування.

Ці факти свідчать про наявний конфлікт інтересів між платниками податків – учасниками ювелірного ринку та органами ДПС.

З іншого боку, на розгляді Верховної Ради України знаходиться проект Закону України від 17.02.2012 р. №9661-д «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення деяких податкових норм», яким пропонується уточнити норму п.п. 4 п.п. 291.5.1 п. 291.5 ст. 291 ПКУ, яку пропонується викласти в такій редакції:

«291.5. Не можуть бути платниками єдиного податку:

291.5.1. суб'єкти господарювання (юридичні особи та фізичні особи - підприємці), які здійснюють:

4) видобуток, виробництво, реалізацію дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, у тому числі органогенного утворення (крім виробництва, постачання, продажу (реалізації) ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння);».

Комітет Верховної Ради України з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики рекомендував прийняти законопроект №9661-д за основу.

У зв`язку з цим Союз ювелірів України просить Вас вжити невідкладних заходів, а саме:

  1. відкликати з веб-сайту ДПС України інформацію про неможливість виробників і торговців ювелірними виробами бути платниками єдиного податку
  2. відкликати видані органами ДПС відмови у видачі свідоцтва платника єдиного податку юридичним особам та фізичним особам-підприємцям, які здійснюють виробництво та/або торгівлю ювелірними та побутовими виробами;
  3. відкликати листи Державної податкової служби України щодо неможливості виробників і торговців ювелірними виробами бути платниками єдиного податку, у тому числі лист ДПС України від 06.02.2012 р. №3443/7/17-1217;
  4. забезпечити неухильне дотримання встановлених ПКУ строків видачі свідоцтв платників єдиного податку;
  5. забезпечити дотримання органами ДПС, підрозділами податкової міліції оголошеного Вами мораторію на проведення перевірок платників єдиного податку до кінця ІІ кварталу 2012 року;
  6. забезпечити видачу свідоцтв платників єдиного податку заявникам – виробникам і торговцям ювелірними виробами.
З повагою,
президент Союзу ювелірів України Д.В. Видолоб



    

Перерахувати кошти до Союзу ювелірів України






Професійна фотозйомка ювелірних виробів

  Опитування  


  Події в Україні та світі  


  АРХIВ НОВИН  

2017

лютий березень квітень жовтень
2016

січень лютий березень квітень травень червень липень серпень вересень
2015

січень лютий березень квітень травень червень липень серпень вересень жовтень листопад грудень
2014

січень березень квітень травень червень липень серпень вересень жовтень листопад грудень
2013

січень лютий березень квітень травень червень липень серпень вересень жовтень листопад грудень
2012

січень лютий березень квітень травень червень липень серпень вересень жовтень листопад грудень
2011

січень березень квітень травень серпень вересень жовтень листопад грудень
2010

січень лютий березень травень червень липень вересень жовтень листопад грудень
2009

січень лютий березень квітень травень червень липень серпень вересень листопад грудень
2008

січень квітень травень липень серпень жовтень листопад грудень
Новини Союзу Ювелірів України у форматі RSS Українською мовою Новости Союза Ювелиров Украины в формате RSS на русском языке


© 2008-2012 www.juvelir.org.ua
created by ZAP