ГоловнаВибранеНаписати листа
 
  ГОЛОВНІ НОВИНИ  
головна новини

14 березня 2013
Союз ювелірів України ініціює внесення змін до Закону України «Про державне регулювання видобутку, виробництва і використання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та контроль за операціями з ними»

14 березня 2013 р. під головуванням народного депутата України Оксани Продан відбулося засідання Ради Всеукраїнського об`єднання малого та середнього бізнесу «ФОРТЕЦЯ».

Під час засдіння президент Союзу ювелірів України Дмитро Видолоб висвітлив актуальні проблеми державного регулювання ювелірного ринку та виступив з ініціативою щодо внесення змін до Закону України від 18.11.1997 р. №637/97-ВР «Про державне регулювання видобутку, виробництва і використання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та контроль за операціями з ними».

Тези доповіді Д.В. Видолоба на засіданні Ради ВОМСБ «ФОРТЕЦЯ» 14.03.2013 р.

Проблема №1. Право малого ювелірного бізнесу на застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності.

У 2012 р. малий ювелірний бізнес впродовж 9 місяців виборював право на застосування спрощеної системи оподаткування, яке не визнавалося Державною податковою службою України, хоча Податковим кодексом України не було передбачено прямої заборони бути платниками єдиного податку суб`єктам господарювання, які здійснюють виготовлення ювелірних виробів та торгівлю ювелірними виробами.

Позиція ДПС України ґрунтувалася на ототожненні дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння зі споживчою продукцією – ювелірними та побутовими виробами з дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння. А відтак, згідно з позицією ДПСУ, не могли бути платниками єдиного податку суб`єкти господарювання (юридичні особи та фізичні особи-підприємці), які здійснюють видобуток, виробництво, реалізацію дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення, напівдорогоцінного каміння та ювелірних виробів з них.

Мінфін та Комітет Верховної Ради України з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики неодноразово зверталися до Державної податкової служби України щодо відсутності у ПКУ обмежень на застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності для виготовлювачів і торговців ювелірними виробами. Водночас Мінюст визнав такими, що підлягають скасуванню та відкликанню з місць застосування, листи ДПСУ, згідно з якими оператори ювелірного ринку не могли бути платниками єдиного податку.

З 1.07.2012 р. набрали чинності норми Закону України від 24.05.2012 р. №4834-VI «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення деяких податкових норм», якими були внесені зміни, зокрема, до ст. 291 ПКУ. А саме, було встановлено, що обмеження на застосування спрощеної системи оподаткування не поширюються на виготовлювачів і торговців ювелірними та побутовими виробами з дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння. Дещо пізніше Вищий адміністративний суд України у постанові від 15.08.2012 р. по справі К/9991/44044/12 фактично встановив, що до 1.07.2012 р. малий ювелірний бізнес не мав права на застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності. Більшість учасників ювелірного ринку отримали свідоцтва платника єдиного податку з 1.10.2012 р.

Зважаючи на те, що малий ювелірний бізнес представляє більшість - близько 90% операторів ювелірного ринку України - наслідком ситуації, що склалася навколо єдиного податку у 2012 році стало скорочення обсягів виготовлення ювелірної продукції на 20,3% (на 10,1 тону) в порівнянні з 2011 роком. Загалом впродовж 2008-2012 р.р. щорічні обсяги виготовлення ювелірних виробів в Україні скоротилися на 60,2% (на 60,4 тони).

З метою запобігання в майбутньому подібним ситуаціям доцільно розмежувати поняття дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння та ювелірних і побутових виробів з них.

Для цього необхідно внести зміни до ст. 1 Закону України від 18.11.1997 р. №637/97-ВР «Про державне регулювання видобутку, виробництва і використання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та контроль за операціями з ними», визначивши, що:

  1. дорогоцінні метали - золото, срібло, платина і метали платинової групи (паладій, іридій, родій, осмій, рутеній) у вигляді сировини, сплавів, напівфабрикатів, промислових продуктів та виробів, хімічні сполуки (п. 1 ст. 1);
  2. дорогоцінне каміння - природні та штучні (синтетичні) мінерали в сировині, необробленому, напівобробленому та обробленому вигляді (п. 2 ст. 1);
  3. доповнити пунктом наступного змісту: ювелірні та побутові вироби з дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння – будь-які вироби з дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, які використовуються як прикраси або предмети побуту.

У грудні 2012 р. набрали чинності норми Закону України від 16.11.2012 р. №5436-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо діяльності Міністерства фінансів України, Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, інших центральних органів виконавчої влади, діяльність яких спрямовується та координується через відповідних міністрів».

Законом №5436-VI внесені зміни до Закону України від 18.11.1997 р. №637/97-ВР «Про державне регулювання видобутку, виробництва і використання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та контроль за операціями з ними, які суттєво впливають на обсяг прав та обов`язків суб`єктів господарювання.

Реалізація змін до Закону України №637/97-ВР, що набрали чинності з 3.12.2012 р., призведе до нових проблем для операторів ювелірного ринку та до подальшого скорочення обсягів ювелірного виробництва та торгівлі в Україні.

Проблема №2. Запровадження обов`язкової реєстрації у Державній пробірній службі України всіх суб`єктів господарювання, які здійснюють операції з дорогоцінними металами та дорогоцінним камінням.

Після скасування у 2010 р. ліцензування господарської діяльності у сфері ювелірного виробництва та торгівлі Законом України №5463-VI запроваджено обов`язкову реєстрацію у Державній пробірній службі всіх суб`єктів господарювання, які здійснюють операції з дорогоцінними металами та дорогоцінним камінням.

За здійснення господарської діяльності у сфері обігу дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння без обов`язкової реєстрації у Пробірній службі передбачений штраф у розмірі 20-100 нмдг (340-1700 грн.).

Крім нової процедури обов`язкової реєстрації залишається процедура щорічної реєстрації у Державній пробірній службі України спеціальних знаків, що засвідчують виготовлювачів ювелірних виробів – іменників. Також залишається ліцензування господарської діяльності зі збирання та первинної обробки відходів і брухту дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, органом ліцензування є також Пробірна служба. Тобто, виготовлювачі ювелірних виробів та переробники відходів і брухту дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння зобов`язані проходити одразу дві обов`язкові процедури, що значно ускладнює входження на ринок нових операторів.

Більше того, у законі не визначено порядок реєстрації, перелік необхідних документів, строки реєстрації та підстави відмови у такій реєстрації. Учасники ювелірного ринку, особливо досвідчені, які провадять діяльність на ринку більше, ніж 3 роки, стурбовані перспективою запровадження нових корупційних механізмів шляхом затвердження порядку реєстрації суб`єктів у Пробірній службі.

З метою зменшення адміністративного тиску на малий та середній ювелірний бізнес необхідно скасувати обов`язкову реєстрацію у Пробірній службі суб`єктів господарювання, які здійснюють операції з дорогоцінними металами та дорогоцінним камінням.

Пропонується виключити абзац 7 пункту 9 статті 1 Закону України від 18.11.1997 р. №637/97-ВР «Про державне регулювання видобутку, виробництва і використання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та контроль за операціями з ними», яким встановлено, що «суб’єкти господарювання, які здійснюють операції з дорогоцінними металами, дорогоцінним камінням, дорогоцінним камінням органогенного утворення, напівдорогоцінним камінням, підлягають обов’язковій реєстрації в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного пробірного контролю».

Проблема №3. Обмеження права суб`єктів господарювання розпоряджатися відходами і брухтом дорогоцінних металів.

Відповідно до змін, що набрали чинності з 3.12.2012 р., у п. 3 ст. 4 Закону України №637/97-ВР встановлено, що «видобуті дорогоцінні метали з руд, пісків, шліхів та інші продукти збагачення, брухт та відходи дорогоцінних металів передаються за договорами купівлі-продажу або на умовах давальницької сировини для афінажу підприємствам, або можуть вивозитися відповідно до законодавства на умовах давальницької сировини за межі України для афінажу, виготовлення і реалізації виробів з використанням дорогоцінних металів».

Таким чином, Законом обмежено право розпоряджатися відходами і брухтом дорогоцінних металів.

При цьому платники єдиного податку не мають права передавати брухт та відходи дорогоцінних металів за договорами купівлі-продажу, в іншому випадку вони втрачають право бути платниками єдиного податку.

Суб`єкти господарювання – платники єдиного податку, в яких утворилися відходи і брухт дорогоцінних металів, повинні передавати їх третім особам (підприємствам) для афінажу, тобто до доведення їх до вищих проб згідно з міжнародними стандартами. При цьому втрачаючи в середньому 10% маси дорогоцінного металу та сплачуючи за послугу з афінажу до 10% оціночної вартості виходу годного афінованого (чистого) дорогоцінного металу. Це невигідно ані виготовлювачам ювелірних виробів, ані споживачам, адже таким чином стають невигідними популярні та соціально значущі послуги:

  • - виготовлення ювелірних виробів за індивідуальним замовленням;
  • - обмін брухту дорогоцінних металів на готові ювелірні вироби.

Пропонується виключити з Закону порядок передавання для афінажу відходів і брухту дорогоцінних металів, виклавши п. 3 ст. 4 Закону України №637/97-ВР у наступній редакції:

«3. видобуті дорогоцінні метали з руд, пісків, шліхів та інші продукти збагачення, передаються за договорами купівлі-продажу або на умовах давальницької сировини для афінажу підприємствам, або можуть вивозитися відповідно до законодавства на умовах давальницької сировини за межі України для афінажу, виготовлення і реалізації виробів з використанням дорогоцінних металів».

Проблема №4. Запровадження обов`язкового ведення всіма суб`єктами господарювання, у тому числі платниками єдиного податку, обліку дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та подання звітності.

У першому реченні п. 2 ст. 4 Закону №637/97-ВР зі змінами, що набрали чинності з грудня 2012 р., встановлено, що «2. Всі суб’єкти господарювання незалежно від форми власності, що займаються операціями з дорогоцінними металами і дорогоцінним камінням, дорогоцінним камінням органогенного утворення та напівдорогоцінним камінням, ювелірними виробами з них, виробами та матеріалами, що містять дорогоцінні метали і дорогоцінне каміння, проводять їх облік за встановленим порядком і подають звітність.»

Ця норма руйнує спрощений порядок обліку, передбачений для платників єдиного податку.

Вищий адміністративний суд України у постанові від 11.12.2012 р. по справі К/9991/55026/12 фактично відніс облік дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння до обліку товарних запасів.

Таким чином, податкові органи мають можливість нараховувати учасникам ювелірного ринку - платникам єдиного податку фінансові санкції за реалізацію товарів, які не обліковані у встановленому порядку, у розмірі подвійної вартості необлікованих товарів, які не обліковані за місцем реалізації та зберігання, за цінами реалізації, але не менше десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, відповідно до ст. 20 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг». Впродовж 2009-2012 років суми штрафів за такі порушення, які оскаржувалися учасниками ювелірного ринку – платниками єдиного податку, становили від 779 тис. грн. до 1 млн. 703 тис. грн.

Водночас, ведення суб`єктами господарювання обліку об`єктів права приватної власності та подання звітності про операції з ними не відповідає принципам доцільності, адекватності, ефективності та збалансованості державної регуляторної політики.

Запровадження такого обліку та звітності є доцільним тільки для суб`єктів господарювання, які одержують дорогоцінні метали та дорогоцінне каміння з Державного фонду дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, тобто з державної власності, а також зберігають та експонують музейні цінності, що є національним надбанням.

Пропонується перше речення пункту 2 статті 4 Закону України №637/97-ВР викласти в наступній редакції:

«2. Всі суб’єкти господарювання незалежно від форми власності, що займаються операціями з дорогоцінними металами і дорогоцінним камінням, дорогоцінним камінням органогенного утворення та напівдорогоцінним камінням, ювелірними виробами з них, виробами та матеріалами, що містять дорогоцінні метали і дорогоцінне каміння, одержаними або закупленими з Державного фонду дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, а також з музейними цінностями, проводять їх облік за встановленим порядком і подають звітність.»

За результатами обговорення доповіді Радою ВОМСБ «ФОРТЕЦЯ» прийнято рішення у стислі терміни підготувати проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про державне регулювання видобутку, виробництва і використання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та контроль за операціями з ними» та внести його на розгляд Верховної Ради України.

Весь пакет документів щодо цього законопроекту готуватиме Союз ювелірів України.

Союз ювелірів України пропонує всім зацікавленим учасникам ювелірного ринку надавати свої пропозиції щодо необхідних змін до Закону №637/97-ВР.

Обговорення проекту змін, які необхідно внести до Закону №637/97-ВР, відбуватиметься у відкритому режимі на Форумі Союзу ювелірів України в розділі «Обговорення проектів регуляторних актів». Запрошуємо Вас до дискусії!

Апарат Союзу ювелірів України




    

Перерахувати кошти до Союзу ювелірів України






Професійна фотозйомка ювелірних виробів

  Опитування  


  Події в Україні та світі  


  АРХIВ НОВИН  

2017

лютий березень квітень жовтень
2016

січень лютий березень квітень травень червень липень серпень вересень
2015

січень лютий березень квітень травень червень липень серпень вересень жовтень листопад грудень
2014

січень березень квітень травень червень липень серпень вересень жовтень листопад грудень
2013

січень лютий березень квітень травень червень липень серпень вересень жовтень листопад грудень
2012

січень лютий березень квітень травень червень липень серпень вересень жовтень листопад грудень
2011

січень березень квітень травень серпень вересень жовтень листопад грудень
2010

січень лютий березень травень червень липень вересень жовтень листопад грудень
2009

січень лютий березень квітень травень червень липень серпень вересень листопад грудень
2008

січень квітень травень липень серпень жовтень листопад грудень
Новини Союзу Ювелірів України у форматі RSS Українською мовою Новости Союза Ювелиров Украины в формате RSS на русском языке


© 2008-2012 www.juvelir.org.ua
created by ZAP